Hvordan elektronisk musikk kan påvirke moderne undervisning

“Musikk har en positiv effekt på hjernen, og å høre på den rette type musikk kan faktisk forbedre undervisning og læring. Det musikk kan sette deg i en bedre posisjon til å lære – og så absolutt, elever som hører på musikk kan faktisk utøve mye bedre enn de som ikke gjør det. For logiske fag, slik som matte, bør man høre på musikk som roer hjernen og hjelper på konsentrasjonen, mens for kreative fag, bør musikken reflektere den følelsen studenten 23555prøver å uttrykke.” — Klinisk Psykolog Dr. Emma Gray

Helt siden walkmans kom på markedet, har lærere og foreldre avskydd tanken på å gjøre lekser eller pugge mens man har propper i ørene og kroppen blir fylt med musikk. De mener det distraherer oss. Heldigvis sier forskning det motsatte, og flere og flere studier hvor man ser ulike hjernebølger oppstå gjennom ulike rytmer har blitt utført. Musikk kan stimulere læring og øke konsentrasjonen når vi leser eller konsentrerer oss. Dette er fordi musikken tar bort stress fra tankene våre, balanserer hjerterytmen vår og fjerner bakgrunnsstøy (eller en klengende, angstfylt stillhet). Men alt til sin tid, som det sies. Ulik musikk fungerer for ulike oppgaver, og det er viktig å passe den som gir deg mest ro eller rytme, alt etter hva du prøver å oppnå.

For trening og for studier, har musikk gode effekter. Nå bør samfunnet åpne opp for alternativ undervisning, for å øke effektiviteten, og kanskje til og med stemningen, rundt det å pugge eller løpe. Vi lever i en tid hvor de unge er late, og vil heller sette på et Netflix maraton enn å lære om naturen rundt seg. Men mulighetene til å inspirere de unge har aldri vært større; gjennom multimedier, musikk og teknologi kan vi undervise og inspirere på helt nye måter, og skape en generasjon av logiske, kreative og sporty ungdom.