Sosiale problemer tatt opp av elektroniske musikere i Skandinavia

I Skandinavia har EDM musikken tatt over alle andre sjangre, slik som resten av hitlistene verden over. Og til EDM skapere i Norge, Sverige, Danmark og Finland er det en jubel; ettersom mange av de største låtene og artistene kommer fra Skandinavia. Hver konsert er utsolgt, YouTube visningene går til himmels, og pengene ruller inn på konto. Det virker kanskje ikke som elektroniske musikere i Skandinavia har så mye å klage på. Men kanskje nettopp det at EDM hmaxresdefault (8)ar laget en kontroversiell pyramide og stiller seg høyest blant hitlåter verden over, er et problem. For dem som lager annen elektronisk musikk enn EDM, i hvert fall. Blant elektronisk musikk finnes en haug av sjangere, og de som startet undergrunns kulturen og scenen for elektronisk musikk som psy trance eller triphop får kanskje en undervurdert oppmerksomhet fra alle kanter: for alle vil ha EDM, helst med noen kjente pop artister til å synge vokaler i bakgrunnen, og en enkel repetisjoner rytme. EDM er den nye pop sjangeren, og de som trodde at de var ‘alternative’ ved å høre på Skrillex burde kanskje synke litt dypere inn i den elektroniske verden. Før EDM ble et populært fenomen, var det en beskrivelse av all elektronisk danse musikk, slik som navnet tilsier. Men etter at Pitbull, Madonna, Rihanna og andre artister satte en standard for hva EDM burde være, blir det mer pop-lignende og mindre lekende for hvert år. For elektronisk musikk skapere i Skandinavia kan det selvfølgelig være et problem at de må konkurrere med Avicii og Kygo, og selv om de spiller veldig ulik musikk fra listevandrerne, blir de ofte tatt under samme kam og stemplet som upopulære eller bli rådet til å gjøre sin unike elektroniske musikk litt mer ‘pop’ for å klare å slå gjennom. Heldigvis finnes det et publikum for dem som ikke velger å vippe av pinnen og entre den kommersielle linjen innenfor EDM, og heller holde liv i alternativ og nytenkende beats og variasjoner av elektronisk musikk.